Prace uczniów

        Rok szkolny 2018/2019         

Uczniowie klas 6 i 7 podczas lekcji informatyki wykonywali MEMY internetowe, które odnosiły się do hasła: „Narkotyki i dopalacze zabijają”. Pod takim tytułem odbywał się w całej Polsce konkurs ogłoszony przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, dotyczący zapobiegania i przeciwdziałania uzależnieniu od narkotyków i dopalaczy.

Cel konkursu to profilaktyka oraz zwrócenie uwagi na problem dotyczący niebezpieczeństwa uzależnienia od narkotyków i dopalaczy.

Najciekawszego MEMA wykonał Jakub Brucheiser, który podszedł do tematu w kreatywny i pomysłowy sposób, wykorzystując zdjęcia klasy zrobione na potrzeby konkursu oraz retoryczne pytanie: "Jaki jest twój wybór?".

Na wyróżnienie za wykonane grafiki zasługują także uczniowie: Weronika Krawulska, Amelia Grzegorowska, Kacper Klichowski, Kacper Czeszyk, Marta Derezińska, Gabriela Kulisiewicz, Miłosz Dolata.

 

 

Odchudzaj plecak!

Podczas lekcji informatyki i na zajęciach komputerowych uczniowie tworzyli plakaty promujące sposoby "odchudzania" plecaka. Szukali pomysłów, jak sprawić, żeby noszone przez nich plecaki były lżejsze. Mieli świetne rozwiązania. Poniżej prezentujemy kilka z nich.

 

 


Reclamare - wołać, krzyczeć!

Parę dni temu na lekcji języka polskiego rozmawialiśmy, co znaczy słowo reklama i jakie są cechy dobrej reklamy. Reklama ma na celu nakłonienie kogoś do kupna jakiegoś produktu lub do skorzystania z jakiejś usługi. Jako zadanie domowe dostaliśmy do wykonania pracę w grupach - było nią zareklamowanie jakiegoś produktu. Nazajutrz na lekcji chwaliliśmy się naszymi dziełami. Uznaliśmy, że to zadanie było jedną z ciekawszych prac.

Oto my z klasy V c i nasi koledzy i koleżanki z kl. V b ze swoimi pracami.

 

Relacja:  Zuzanna Torba z kl. V c, zdjęcia Hanna Paszkowiak

ReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklama


Moja kartka do Powstańca…

Kilkanaście dni temu uczniowie klas IV-VII przyłączyli się do grupy uczniów młodszych naszej szkoły i wzięli udział w projekcie BohaterON, pisząc kartki do wybranego Powstańca. Przez to upamiętnili i uhonorowali uczestników Powstania Warszawskiego i promowali wśród innych patriotyczną postawę. Kartki uczniów były bardzo starannie napisane i zawierały szczere wyznania, podziękowania oraz życzenia skierowane do tych, którzy walczyli o wolność naszej Ojczyzny. Dziękujemy uczniom za udział w akcji! Oto wypowiedzi kilkorga z nich.

 

Napisałam tę kartkę pocztową, aby Wam podziękować za to, że mogę żyć w swojej wolnej Ojczyźnie. Myślę, że przeczytanie takiej kartki spowoduje dużo radości!

Nikola Szymendera, kl. IV c

Janusz Komorowski to Powstaniec , do którego zaadresowałem kartkę pocztową. Mój wybór nie był przypadkowy. Szukając w internecie zdjęć Bohaterów, szczególną uwagę zwróciłem na tego mężczyznę. Charakterystyczną cechą jego ubioru był czarny beret z orłem. Podobne nakrycie głowy widziałem na fotografii mojego pradziadka Jana Piechoty, który w okresie II wojny światowej również walczył w obronie Warszawy. Pomyślałem…może ten pan znał mojego pradziadka?

Marcin Henschel, kl. IV c

 

Pisząc kartkę, czułem wdzięczność i radość, że mogę żyć w wolnym kraju. Napisałem kartkę, żeby podziękować Powstańcom za to , co zrobili.

Marcel Nytko, kl. V b

Napisałem kartkę do Powstańca Warszawskiego, bo pamiętam i dziękuję.

Paweł Bartnik, kl. V c

Napisałam kartkę do pani Wandy, ponieważ podziwiam ją za to, że nie bała się walczyć w takich strasznych czasach. Chciałam także napisać coś miłego i zrobić dobry uczynek, bo gdyby nie Powstańcy i inni ludzie, to teraz nie mogłabym mówić, pisać oraz uczyć się po polsku. Nie mogłabym żyć w pięknym wolnym państwie. Bardzo wszystkim dziękuję.

Weronika Sobik, kl. V b

 

Napisałam tę kartkę, gdyż chciałam złożyć hołd walczącym z okazji 74. rocznicy Powstania Warszawskiego. Wiem, że wielu ludzi oddało życie za nas. Jesteśmy dumni z naszych Powstańców.

Dominika Hodyra, kl. VII c

 

Relacja i zdjęcia: Hanna Paszkowiak

 

 


„Nigdy w dziedzinie ludzkich konfliktów tak wielu nie zawdzięczało tak wiele tak nielicznym”.  (W. Churchill)

Po lekturze książki Arkadego Fiedlera i obejrzeniu filmu „Dywizjon 303. Historia prawdziwa.” uczniowie klasy VII c postanowili podzielić się swoimi przemyśleniami na temat polskich lotników walczących w Bitwie o Anglię w 1940 roku. Oto ich  prace.

korekta i zdjęcia: Hanna Paszkowiak

 

W książce Arkadego Fiedlera pt. „Dywizjon 303” występuje wielu odważnych i walecznych polskich lotników. Dywizjon myśliwski znany jest jako Eskadra Kościuszkowska.

Wszyscy piloci kierowali się głębokim patriotyzmem i miłością do Ojczyzny. Wspólną cechą myśliwców był bardzo dobry wzrok, który nie zawodził oraz spostrzegawczość. Byli to zwykli, zdrowi, prości chłopcy z silnym charakterem. Wśród pilotów panowała przyjazna, koleżeńska atmosfera. Latanie było ich pasją i wielka miłością. Byli niezłomni, nieugięci i gotowi na wszystko.

To prawdziwi bohaterowie, patrioci, godni naśladowania.

 

Paweł Urbaniak

 

Polscy lotnicy walczyli bardzo skutecznie o dobro Ojczyzny. Okazali się najlepszymi lotnikami. Podczas walk odnosili duże sukcesy. Zasłynęli z odwagi, waleczności i dobrego humoru. Większość z nich to opanowani patrioci o silnych charakterach, którzy potrafili zachować zimna krew w ciężkich sytuacjach. Umieli wykorzystać swoje pomysły i dzięki nim wyeliminować wroga. Walcząc w imię miłości do Ojczyzny poświęcali swoje życie. Dla mnie polscy lotnicy to opanowani, sprawni i bohaterscy ludzie.

 

Patryk Fluder

 

W książce A. Fiedlera pt. „Dywizjon 303” występuje wielu odważnych i pewnych siebie pilotów. Wspólną ich cechą był na pewno wielki patriotyzm. Kochali swoją Ojczyznę i latanie. W powietrzu stawali się kimś innym niż na ziemi. Latanie wyzwalało w nich wolę walki. Uparcie i zaciekle dążyli do zwycięstwa. Nie znosili bezczynności. Szybko podejmowali decyzje i byli gotowi do ataku. Ich postawa, zdolności, umiejętności oraz sztuka pilotażu zadziwiały w walce z wrogiem. Za Ojczyznę zawsze gotowi byli oddać życie.

 

Mateusz Tomczak

      

 

Piloci byli odważni, ale też bardzo skromni. Byli „jedną rodziną”- bardzo się szanowali i dbali o siebie nawzajem. Podczas wojny nawzajem się chronili. Ponadto bardzo dobrze latali i strzelali. Umieli się godnie zachować w każdej sytuacji. Podczas działań wojennych potrafili zachować zimną krew. Chcieli wrócić do Polski, bo tam były ich dzieci i bardzo za nimi tęsknili. Mieli takie powiedzenie: "Jeden za wszystkich - wszyscy za jednego”.

 

Maksymilian Pawlak

    

Polski Dywizjon 303 zadebiutował wspaniałym wyczynem bojowym, zestrzelając sześć samolotów nieprzyjaciela i nie ponosząc strat własnych. W Bitwie o Anglię walczyły cztery polskie dywizjony – w sumie 81 polskich pilotów, których postawa, czyli bohaterstwo, odwaga, waleczność rozsławiła ich na cały świat. Polscy lotnicy oddawali życie w walce o Wielką Brytanię, strącając około 170 niemieckich samolotów. Taką postawą udowodnili, że są mężni i odważni.(…) Lotnicy z Dywizjonu 303 byli tez niepokorni, ale śmiertelnie niebezpieczni dla wroga. Uważam, że myśliwcy byli i są dumą Polaków.

 

Adrian Bangnowski

 

Książka „Dywizjon 303” ukazuje wielu odważnych, mężnych i zawziętych patriotów. Cechuje ich spostrzegawczość, która nigdy nie zawodzi. Na co dzień są ludźmi normalnymi, zwykłymi i prostymi, a gdy wzbijają się w niebo, są zawzięci i dążą uparcie do celu, którym jest zniszczenie wroga. To powoduje, że bardzo skutecznie osiągają cel i zestrzeliwują dużo samolotów. Kiedy brakuje im kul, nie poddają się i walczą dalej. Przykładem tego jest sierż. Karubin, który odważnie leciał na wprost Messerschmitta, mimo braku amunicji.

Lotników cechowały spryt, rozsądek, a w momentach słabości i bezradności przychodzili sobie z wzajemną pomocą. Byli gotowi poświęcić swoje życie w imię miłości do Ojczyzny. (…)

Marcin Maciejewski

   

 

 


Rok szkolny 2017/2018

 

  

Do Polski podróżujesz i dobrze się w tym kraju czujesz!"

(wymyślił Eryk Szmaj)

 

Dzisiaj na lekcji prezentowaliśmy plakaty i prezentacje o Polsce.

Cała klasa 6c przygotowała ciekawostki i informacje o naszym kraju.

Uczniowie mieli zachęcić obcokrajowców do przyjazdu do naszej pięknej Ojczyzny.

Każdy przygotował  informacje o różnych miejscach i zabytkach Polski.

 

Notatka - Andrzej Siliński, zdjęcia - Hanna Paszkowiak

 

 

Nasza Ojczyzna

Wspólnie z klasą IV b i IV c zrobiliśmy mapy myśli… tym razem o Polsce. Zagościły na nich symbole narodowe, tradycje, znane miejsca, zabytki, ciekawostki i wiele interesujących informacji. Lubimy wykonywać wspólnie takie prace. Można je obejrzeć na zdjęciach oraz na gazetce ściennej w sali nr 2.

 

Relacja: Amelka Łajs i Mikołaj Woźniak z kl. IV b, zdjęcia - Hanna Paszkowiak

Nasza OjczyznaNasza OjczyznaNasza OjczyznaNasza OjczyznaNasza OjczyznaNasza OjczyznaNasza Ojczyzna

 

 

     Prezentacje o mediacjach            

W ramach realizowanego w szkole projektu "Niepotrzebne komplikacje - lepszy dialog i mediacje!"  uczniowie klas 5a i 5b przygotowali prezentacje multimedialne na temat: Co wiemy o mediacji i negocjacji? Najlepsze prace zostały nagrodzone. 

Prezentacja o mediacjach autorstwa Gabrieli Bery z klasy 5a 

Prezentacja o mediacjach autorstwa Róży Albert z klasy 5b 

Prezentacja o mediacjach autorstwa Miłosza Wojciechowskiego z klasy 5b 

Prezentacja o mediacjach autorstwa Amelii Grzegorowskiej z klasy 5b 

 

                    Mapy myśli                               

 

ntoine de Saint-ExuperZnamy już różne rodzaje notatek - wyliczenie w punktach, schemat, tabelkę, krótki tekst. Po przeczytaniu lektury z serii „Nazywam się…” zgromadziliśmy wiedzę o autorze „Małego Księcia”, czyli Antoine de Saint - Exuperym, wykonując mapy myśli. Umieściliśmy tam różne ważne rzeczy z jego życia. Poszło nam to bardzo dobrze i w ten sposób powstała ta kolorowa gazetka.

 

Relacja: Alicja Panowicz z kl. IV c, zdjęcia: Hanna Paszkowiak

ntoine de Saint-Exuperntoine de Saint-Exuperntoine de Saint-Exuperntoine de Saint-Exuperntoine de Saint-Exuperntoine de Saint-Exuperntoine de Saint-Exuperntoine de Saint-Exuper


Konkurs fotograficzny „Moja szkoła w obiektywie” w Szkole Podstawowej Nr 6 im. M. Rataja w Ostrowie Wielkopolskim.

Poziom oddanych prac był bardzo wysoki. Prawdę mówiąc, każde zdjęcie miało w sobie coś takiego, co zasługiwało na wyróżnienie z naszej strony.

Postanowiono przyznać wyróżnienia:

Marcel Kieliba Ib

Konkurs fotograficzny 2017

Antonia MadajkaVIc

Konkurs fotograficzny 2017

Dominik Kasper VIb

Konkurs fotograficzny 2017

Serdecznie gratulujemy pięknego i wielce osobistego spojrzenia.

Wszystkie prace można podziwiać podczas obecnie trwającej w szkole wystawy.

Serdecznie dziękujemy Uczestnikom za udział w zabawie fotograficznej. Mamy nadzieję, że wasze zainteresowanie fotografią będzie się rozwijać i wasze piękne prace będą inspiracją dla innych.

 


Rok szkolny 2016/2017

Uczniowie i nauczyciele naszej szkoły w II semestrze roku szkolnego 2016/2017 i I semestrze roku szkolnego 2017/2018 realizują projekt edukacyjny ,,Ostrów Wielkopolski - moje miasto”. Realizacja projektu odbywa się na lekcjach: języka polskiego, historii i społeczeństwa, przyrody, plastyki, informatyki, matematyki i godzinach wychowawczych.  Nauczyciele realizują tematy z zakresu edukacji regionalnej.

Celem realizacji projektu jest m.in. budowanie więzi z rodzinnym miastem, popularyzacja wiedzy na temat historii, kultury, gospodarki oraz przyrody Ostrowa  Wielkopolskiego, kształcenie umiejętności poszukiwania informacji i prezentowania własnej wiedzy, rozwijanie zdolności plastycznych, fotograficznych, literackich oraz umiejętności informatycznych, a także kształtowanie postaw obywatelskich i prospołecznych. Wszyscy uczniowie w maju i czerwcu wezmą udział w wycieczce z przewodnikiem po Ostrowie Wielkopolskim.


Spacer po Ostrowie - czerwiec - klasa V a 

 


Klasa VI a zainaugurowała w maju serię spacerów uczniów "Szóstki" po rodzinnym mieście.

Oto relacja uczestnika wycieczki - Norberta Byzi.

Spacer po Ostrowie

W piątek 12 maja 2017 roku klasa VI a wybrała się na zwiedzanie Ostrowa Wielkopolskiego. Naszym przewodnikiem był Pan Krystian Niełacny oraz wychowawczyni Pani Hanna Paszkowiak. Pan przewodnik w ciekawy sposób opowiedział nam o historii ul. Wolności, gdzie znajdował się Teatr Miejski. Dowiedzieliśmy się , że kiedyś znajdowało się tam miejsce spotkań Niemców, a także koszary pruskie - obecnie jest tam Zespól Szkół Zawodowych i Zespól Szkół Gastronomicznych. Budynek Poczty na Deptaku zrobił na nas duże wrażenie.

Gdy już doszliśmy na ul. Wrocławską, okazało się, że mieszkało tam dwóch znanych ostrowian - pisarze - Jadwiga Żylińska i Gustaw Bojanowski. Kamienice, w których mieszkali pokazał nam pan przewodnik. Następnie udaliśmy się na Stary Cmentarz - są tam pochowani zasłużeni obywatele miasta np. ks. Jan Kompałła oraz Gustaw Bojanowski.

Przedostatnią atrakcją tego dnia było obejrzenie I Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Jana Kompałły i Wojciecha Lipskiego (całej klasie najbardziej spodobała się aula z pięknymi witrażami) oraz Konkatedry. Na ul. Kaliskiej weszliśmy na podwórko. Tam na ścianie domu zachowały się inicjały właściciela - pierwszego burmistrza Ostrowa i data 1797. Zwiedzanie zakończyliśmy na obejrzeniu żydowskiej Synagogi.

Po powrocie z wycieczki wszyscy byli zadowoleni, ale i zmęczeni. Pogoda tego dnia dopisywała, toteż po zwiedzaniu udaliśmy się na lody.

Wycieczka była bardzo udana.

Relacja - Norbert Byzia, kl. VI a, zdj. Hanna Paszkowiak

 

 

 

 Konkurs na recenzję książki         

Prezentujemy poniżej nagrodzone i wyróżnione prace uczennic w konkursie na recenzję ulubionej książki. Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim młodym recenzentom za wzięcie udziału w konkursie!

I miejsce - Agata Majczak - kl. VI a - recenzja powieści "Pan Samochodzik i templariusze" Zbigniewa Nienackiego

II miejsce - Laura Niewiejska - kl. V a – recenzja powieści "Małą Księżniczka" Frances Hodgson Burnett

III miejsce - Jagoda Jóźwiak - kl. VI a - recenzja powieści "Harry Potter i przeklęte dziecko" J.K.Rowling, Johna Tiffany’ego, Jacka Thorn’a

Wyróżnienie - Marta Pawlak - kl. VI b - recenzja książki "Trzynasty gość" Martina Widymarka

Wyróżnienie- Natalia Dylak - kl. V c - recenzja książki "Ania z Zielonego Wzgórza" Lucy Maud Montgomery

Link do recenzji - tutaj (pdf) 

 Galeria zdjęć - tutaj


Agata Majczak – uczennica klasy VI a, odpowiadając na propozycję wychowawczyni p. Hanny Paszkowiak, samodzielnie przygotowała dla Kolegów i Koleżanek… ciekawą prezentację multimedialną na temat książki. Jaka to lektura? Przekonajcie się sami…
Agatko, serdecznie dziękujemy za świetny materiał!

Śladami Pana Samochodzika - prezentacja

W krainie mangi i animy

Oliwia Panowicz, Maja Maryniaczyk i Wiktoria Właśniak z klasy 5 a uczestniczyły w IX Powiatowych Warsztatach Dziennikarskich, które odbyły się 13 marca w I Liceum Ogólnokształcącym im. ks. J. Kompałły i W. Lipskiego w Ostrowie Wielkopolskim. 

W spotkaniu brali udział redaktorzy szkolnych gazet szkół ponadgimnazjalnych, redakcje szkolnej telewizji i przedstawiciele Młodzieżowego Domu Kultury.

Gościem specjalnym warsztatów był pan dr Paweł Dybała - adiunkt w Instytucie Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagielońskiego w Krakowie. 

Dziewczynki znalazły się na warsztatach nieprzypadkowo, ponieważ tematyka spotkania była zgodna z ich zainteresowaniami. Wszystkie posiadają talent do rysowania postaci z bajek japońskich oraz upodobanie do Japonii. 

Uczestnicy warsztatów byli zafascynowani umiejętnościami, wiedzą i pasją Oliwii, Mai i Wiktorii. One także z wielką uwagą wysłuchały wykładu, a następnie wywiadów udzielonych młodym dziennikarzom. 

Maja skorzystała z niebywałej okazji i wystąpiła przed kamerą Telewizji Szkolneh 4LOTV.

Uczestnicy warsztatów mogli obejrzeć rysunki wykonane przez Wiktorię Właśniak. 

 

Podchody pod hasłem "Odkrywcy tajemnic i skarbów"

Podchody pod hasłem 28 lutego 2017 roku Gimnazjum nr 1 przy ulicy Wrocławskiej 51 zaprosiło uczniów klas szóstych na Dni Otwarte. Dodatkowo spotkanie zostało wzbogacone grą w podchody. 

Uczniowie zostali podzieleni na grupy i wraz z opiekunami wyruszyli w drogę po gimnazjum. Było ciemno w całej szkole, a my z ciekawością chodziliśmy po wszystkich salach. Zagadki były przygotowane bardzo kreatywnie i trzeba było dobrze pomyśleć, aby je rozwiązać. Mieliśmy lidera grupy, który pomagał nam w wykonywaniu zadań i odszukiwaniu sal. W pomieszczeniach były ukryte zadania, które musieliśmy wykonać, aby przejść do następnych zadań.
Po wykonaniu wszystkich poleceń zmęczeni, ale szczęśliwi wróciliśmy do auli. Podczas podsumowania okazało się, że trzecie miejsce zajęła grupa ósma, czyli dziewczęta z VI a, a pierwsze – dziewczęta z VI b. Potem każda wygrana grupa dostała ostatni list ze wskazówką, gdzie znajduje się skarb. Wszyscy go odnaleźli (były to drobne słodkie upominki) i podzielili się nim. Po zakończeniu spotkania rozeszliśmy się do domów. Ten dzień na pewno zostanie w naszej pamięci na długo i będziemy go miło wspominać.


Relacja: Vanessa Zwada, Wiktoria Gabryś, Gabriela Powałowska – kl. VI a
zdj. ze str. www.gim1osw.pl

 

 

Książki, które polecamy...

 

W piątek 13.01.2017 roku uczniowie klasy V c na lekcji języka polskiego podzielili się z kolegami i koleżankami wrażeniami po przeczytaniu swoich ulubionych książek. A było o czym posłuchać. Oto, co napisali nasi recenzenci - Czarek Jóźwiak, Marcin Maciejewski i Paweł Urbaniak.

Dziś na lekcji języka polskiego zaprezentowałem plakat o mojej ulubionej książce, którą według mnie każdy powinien przeczytać, bo jest ona świetna. Była to książka pt. "Hobbit, czyli tam i z powrotem" J.R.R. Tolkiena. Wybrałem tę książkę, ponieważ bardzo spodobała mi się jej fabuła oraz dynamika, która jest zauważalna zarówno w książce jak i filmie, który został nakręcony na jej podstawie. Jest to opowieść pełna wrażeń, wielu przygód, niesamowitych miejsc oraz nieprawdopodobnych postaci. ,,Hobbit" jest powieścią przygodową, której głównym wątkiem jest podróż, w jaką wyrusza drużyna. Wędrują w miejsca dotąd im nieznane, poprzez góry, lasy, rzeki, napotykając trolle, gobliny oraz smoka. Główny bohater - Bilbo Baggins, wiodący dotychczas spokojne, momentami wręcz nudne życie, decyduje się wyruszyć na wyprawę, która okaże się przygodą jego życia.

Moim zdaniem książka jest godna polecenia. Gwarantuję, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Nie należy ona do najcieńszych powieści, ale na pewno jest wciągająca i bardzo ciekawa. Szczerze ją polecam.

   

Cezary Jóźwiak - kl.V c


Książka pt. "Ania z Zielonego Wzgórza" Lucy Maud Montgomery jest powieścią dla młodzieży, która opowiada o losach osieroconej Ani Shirley. Pokazuje na czym polega prawdziwa miłość i przyjaźń. Do miłości rodzicielskiej nie potrzeba więzi fizycznej, lecz emocjonalnej. Można kogoś obdarzyć uczuciem, mimo że dane osoby nie są biologicznymi rodzicami. Jest to książka interesująca i wciągająca, którą łatwo się czyta. Polecamy!

Marcin Maciejewski, Paweł Urbaniak - kl. V