ŚNIADANIE DAJE MOC

ŚNIADANIE DAJE MOC

Link do strony projektu: https://sniadaniedajemoc.pl


           Konkurs MISJE ŚNIADANIOWE              

Klasa IIa, jako jedyna z naszej szkoły brała udział w Misjach Śniadaniowych programu ŚNIADANIE DAJE MOC. Udział w misjach klasowych, domowych lub specjalnych kwalifikuje szkołę do ogólnopolskiego konkursu, którego rozstrzygnięcie odbędzie się w styczniu 2018 r.. Wykonanie i relacjonowanie poszczególnych zadań, będzie nagrodzone punktami przyznanymi przez komsję konkursową. Szansa na zdobycie atrakcyjnych nagród, będzie uzależniona od ilości zdobytych punktów przez klasę IIa i szkołę. 

Misje śniadaniowe polegały realizacji kilku zajęć w oparciu o podane scenariusze programu ŚNIADANIE DAJE MOC. Były to zajęcia praktyczne obrazujące 12 zasad zdrowego odżywiania, które uświadomiły dzieciom, jak poszczególne składniki znajdujące się w pokarmach wpływają na funkcjonowanie ich organizmu. Dzięki dyskusjom i pogadankom na zajęciach, dzieci aktywnie uczstniczyły w pogłębianiu wiedzy na temat danej zasady odżywiania, wykonywały różne doświadczenia, przy czym wspólnie rozwiewały wątpliwości dotyczące zasad zdrowego odżywiania. Ponadto ćwiczenia w grupach nauczyły ich pracy w zespole i wspólnego rozwiązywania problemów.

Kolejne duże zadanie zrealizowane przez szkołę to Dzień Śniadanie Daje Moc. W wykonanie tego zadania włączyło się kilka klas z naszej szkoły. Polegało ono na zapoznaniu uczniów z 12 zasadami zdrowego odżywiania i przygotowania zdrowego śniadania w klasie. Za relację z wykonanego zadania szkoła otrzyma dodatkowe punkty, które zostaną wliczone w pracę konkursową.

 

                 I MISJA KLASOWA klasy IIa                      
 

Pierwsze zajęcia rozpoczęliśmy od omówienia założeń programu "Śniadanie daje moc" i odsłuchania wstępu do fabuły opowiadania. Po zapoznaniu dzieci z kosmicznymi agentami i trudną sytuacją jaka zapanowała na planecie Niedojadków, udaliśmy się z pomocą realizując Misję Klasową pod hasłem "Najlepszy Czyścioszek". Był to klasowy konkurs na najlepszego Czyścioszka w klasie. Zanim jedanak go wybraliśmy, wspólnie wykonaliśmy ciecz nienewtonowską. Następnie dzieci maczały dłonie w przygotowanej kleistej cieczy i myły je zgodnie z wcześniej zademonstrowanymi etapami mycia rąk, używając jednocześnie mydła. Po realizacji tego zadania dzieci doskonale potrafiły uzasadnić, dlaczego mycie rąk i zdrowe odżywianie jest tak ważne dla zrodwia.

Cytuje wypowiedzi dzieci:

"Myjemy ręce, aby zmyć z nich bakterie i zarazki"

"Kiedy myjemy ręce, dbamy o nasze zdrowie"

"Ręce trzeba myć, przed każdym posiłkiem oraz wtedy, gdy są brudne"

 

Podczas omawiania treści fabuły opowiadania, dzieci były bardzo aktywne i zaangażowane. Wykonywanie cieczy i udział w konkursie sprawiło dzieciom mnustwo frajdy, co widać na załączonych zdjęciach.  

                Relacja i zdjęcia: A. Prajzner

1 misja klasowa 2a1 misja klasowa 2a1 misja klasowa 2a1 misja klasowa 2a1 misja klasowa 2a1 misja klasowa 2a1 misja klasowa 2a1 misja klasowa 2a1 misja klasowa 2a1 misja klasowa 2a1 misja klasowa 2a

             I MISJA DOMOWA klasy IIa                         

Misję domową poprzedziła rozmowa nauczyciela z dziećmi na temat jednej z dwunastu zasad: "zawsze myj ręce przed posiłkiem", która uświadomiła uczniom dlaczego należy zawsze myć ręce przed posiłkiem. Dzieci wiedzą, że bakterie w przeciwieństwie do brudu są niewidoczne i tylko dokładne mycie rąk mydłem może zapobiec przedostanie się ich do organizmu człowieka. Aby pomóc dzieciom w zapamiętaniu poznanej zasady, nauczyciel zapropował wykonanie 1 Misji Domowej.

Celem tej misji było pokazanie uczniom procesu powstawania mydła w warunkach domowych przy użyciu określonych, naturalnych produktów, wedłud podanego przepisu. Z pomocą rodziców dzieci wykonały róźnorodne mydełka pod względem zapachu, kształtu i koloru. Dzieci dzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat produkcji mdełka i z zachwytem podziwiały mydełka innych rówieśników. Wykonanie tego zadania sprawiło im wiele radości, co widać na załączonych zdjęciach

Ukrycie w mydle drobnej zabawki sprawiło, że dzieci chętniej chcą myć ręce, aby zobaczyć, co ukryte jest w środku. Przygotowanie takiego mydła było także dobrą okazją do spędzenia czasu z rodzicami oraz wyjaśniania przez rodziców zasady „zawsze myj ręce przed posiłkiem”. 


  Relacja: A. Prajzner

1 misja domowa 2a1 misja domowa 2a1 misja domowa 2a1 misja domowa 2a1 misja domowa 2a1 misja domowa 2a1 misja domowa 2a1 misja domowa 2a1 misja domowa 2a1 misja domowa 2a

             II MISJA KLASOWA klasy IIa                         

2 Misję Klasową rozpoczęliśmy od wysłuchania kolejnej części opowiadania i zapoznania się  z trudną sytuacją w wiosce Łyżkowców. Na podstawie wysłuchanej treści opowiadania podjęliśmy rozmowę na temat "Dlaczego obiad jest tak ważny w codziennej diecie?". Opinie dzieci były różne, cytuje wypowiedzi dzieci:

"Kiedy jemy obiad, nie jesteśmy głodni",

"Zdrowy obiad, daje nam siłę do nauki i zabawy".

Aby przekonać Niedojadki z wioski Łyżkowców do jedzenia porządnego obiadu, który da im dużo energii do popołudniowej zabawy, wykonaliśmy doświadczenie z butelką. Nauczyciel wyjaśnił, "...że butelka to nasz organizm, a woda to posiłek, który spożyliśmy. Kiedy nasz organizm trawi posiłek, to jednocześnie wytwarza energię. Dzięki niemu możemy  aktywnie uczestniczyć w zabawie". 

W trakcie doświadczenia dzieci pokazały Niedojadkom ile mają siły i energii po drugim śniadaniu,  wykonując różne ćwiczenia gimnastyczne, śpiewając piosenki i tańcząc przy muzyce.

Po przeprowadzeniu kilku krótkich zabaw ponownie zaobserwowaliśmy, jak zmienia się poziom wody w butelce. Po czym wyjaśniliśmy cel doświadczenia,  "...z upływem czasu nasz organizm traci energię i ponownie wymaga spożycia posiłku („zatankowania”)". Nauczyciel zwraca uwagę na jakość posiłku. "...Jeśli spożyty przez nas posiłek będzie różnorodny i pełnowartościowy, to dostarczymy organizmowi tyle energii oraz składników odżywczych, ile faktycznie potrzebuje. Co za tym idzie – będziemy mieli siłę na dalszą zabawę!"

Dzieci próbowały przekonać też Niedojadki, że ważne jest, aby posiłki w ciągu dnia jeść regularnie. Mówiąc, cytuje: "Kiedy brakuje nam siły, to trzeba zjeść coś zdrowego".
Wykonanie doświadczenia nie tylko pomogło dzieciom zrozumieć i zapamiętać kolejną zasadę zdrowego odżywiania „Posiłek obiadowy to zapas siły na aktywne popołudnie”, ale sprawiło dzieciom dużo frajdy.


Relacja i zdjęcia: A. Prajzner

2 i 3 misja klasowa 2a2 i 3 misja klasowa 2a

 

             III MISJA KLASOWA klasy IIa                         

Wstępem do 3 Misji Klasowej była dyskusja dzieci na temat "Dlaczego kolację należy zjadać wieczorem, a nie tuż przed snem". Dzieci potrafiły doskonale wyjaśnić dlaczego, cytuje: "Kiedy jem przed snem, nie mogę zasnąć, boli mnie brzuch i czuję się pełny", "Kiedy jem kolację o 18.00, rano wstaję i mam ochotę na I śniadanie". Następnie z wysłuchanego opowiadania dowiedzieliśmy się do słychać w wiosce Zasiedziaków. Kilkoro dzieci przyznało się, że postępuje podobnie np. późno wieczorem chodzą spać, bawią się czy też siedząprzed komputerem  i nie mają czasu na zjedzenie kolacji o odpowiedniej porze, tylko tuż przed snem. Jednak po tych zajęciach uświadomili sobie, że trzeba przestrzegać poznaną zasadę, aby uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości. Aby zachęcić również Zasiedziaków do przestrzegania poznanej zasady, dzieci wykonały według własnego pomysłu piękne, kolorowe podkładki z kolejną zasadą zdrowego odżywiania „Kolację zjadaj wieczorem, nie tuż przed snem”. Mamy nadzieję, że przypomną im o jedzeniu kolacji o odpowiedniej godzinie. Dzieci bardzo estetycznie i kreatywnie wykonały swoje podkładki. Wykonane podkładki zostały zalaminowane i powędrowały z dziećmi do domu.

Relacja i zdjęcia: A. Prajzner

2 i 3 misja klasowa 2a2 i 3 misja klasowa 2a2 i 3 misja klasowa 2a2 i 3 misja klasowa 2a2 i 3 misja klasowa 2a2 i 3 misja klasowa 2a

             III MISJA DOMOWA klasy IIa                        

3 Misję Domową rozpoczęliśmy częściowo w klasie. Aby wprowadzić uczniów w zadanie, nauczyciel  przedstawił kolejną zasadę „Ruch bez ograniczeń, słodycze z umiarem”. Po czym podkreślił, że aktywność fizyczna jest bardzo ważna i nigdy nie jest jej za dużo. Wyjaśnia, że bardzo dużą motywacją w realizacji swoich postanowień, może być wsparcie najbliższych osób z rodziny. Dlatego nauczyciel zachęca dzieci, aby razem z rodzicami założyły tygodniowy plan codziennego uprawiania sportu. 
Rodzice wraz z dziećmi bardzo aktywnie zaangażowali się w wykonanie kolejnej Misji Domowej "Kosmiczne ćwiczenia". Wspólnie z dziećmi zaprojektowali plan uprawiania sportu na cały tydzień. Dzieci pięknie ilustrowały plan aktywności fizycznej na kartce papieru, bądź zapisywały go w formie dziennika. W swoich planach pokazały jak będą aktywnie spędzać czas wspólnie z rodzeństwem i rodzicami. Rodzice bardzo dzielnie wspierali swoje dzieci uczestnicząc z nimi w grze w piłkę, w przejażdżce rowerowej, na basenie i wielu innych aktywnościach. Była to nie tylko wspaniała okazja do rozwoju fizycznego, znalezienia sposobu na aktywne spędzenie czasu, ale przede wszystkim do bycia razem z rodziną.

 

Relacja: A. Prajzner

Zdjęcia: Rodzice z kl.IIa

3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa3 Misja domowa