2019-11-27
INNOWACJA PEDAGOGICZNA - „Przyjaciele Zippiego”
Tytuł innowacji: „Edukacja społeczna dzieci etapu wczesnoszkolnego metodami programu PRZYJACIELE ZIPPIEGO
Autor innowacji: Agnieszka Prajzner
Autor programu „Przyjaciele Zippiego”: Partnership For Children z siedzibą w Wielkiej Brytanii, licencjonowanym dysponentem programu na terenie Polski jest Centrum Pozytywnej Edukacji.
Program „Przyjaciele Zippiego” ma na celu promocję zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia małych dzieci, poprzez rozwój ich umiejętności komunikacyjnych i społecznych, ułatwiających dobre funkcjonowanie w grupie, nawiązywanie przyjaźni, radzenie sobie z problemami i trudnościami.
Innowacją pedagogiczną zostały objęte dzieci z klasy 1a. Zajęcia prowadzone są przez wychowawcę Agnieszkę Prajzner. Dotychczas została zrealizowana 1 część programu pt. „Uczucia”, czyli 4 spotkania.
Głównym celem w realizacji tej części było doskonalenie i rozpoznawanie rozmaitych uczuć np. złości, smutku, zdenerwowania czy zazdrości oraz określenie strategii radzenia sobie z tymi uczuciami w konkretnej sytuacji.
Głównym założeniem podczas tych spotkań było rozwijanie takich umiejętności, aby dzieci lepiej umiały radzić sobie z codziennymi przeciwnościami. Jedną z najbardziej podstawowych umiejętności jest umiejętność rozpoznawania własnych uczuć i rozumienia jak się zachowujemy, kiedy doświadczamy nieprzyjemnych emocji.
Niektóre dzieci mają problem z określaniem tego co czują w różnych sytuacjach, a bez tej umiejętności trudno im opisać własne uczucia innym, czy też znaleźć odpowiednie sposoby radzenia sobie z problemami. Wówczas istnieje ryzyko, że nie będą wstanie poprosić o pomoc lub jej przyjąć, czy też pomóc innym.
Dlatego w 1 części innowacji pedagogicznej u dzieci doskonalone były zdolności rozpoznawania czterech podstawowych uczuć:
Spotkanie 1 Uczucia smutku i radości
Spotkanie 2 Uczucia złości lub rozdrażnienia
Spotkanie 3 Uczucia zazdrości
Spotkanie 4 Uczucia zdenerwowania
Na pierwszym spotkaniu dzieci podejmowały takie zadania, w ramach których ćwiczyły rozpoznawanie smutku i radości w sobie i u innych. Na zajęciach szukały sposobów na to co mogą zrobić, aby poczuć lepiej, kiedy są smutne.
Drugie spotkanie polegało na rozpoznawaniu złości i rozdrażnienia u bohaterów opowiadania. Koncentrowaliśmy się na przeżyciach, które dzieci mogą same doświadczyć na co dzień. Zadania podejmowane przez dzieci polegały na ustaleniu i ćwiczeniu przez nich różnych sposobów uspokajania się i polepszania samopoczucia, kiedy odczuwamy złość.
Trzecie spotkanie dotyczyło zazdrości i tego, co możemy zrobić, aby poczuć się lepiej w takiej sytuacji.
Na czwartym spotkaniu rozmawialiśmy na temat odczuwania zdenerwowania w różnych sytuacjach oraz odczuć fizjologicznych, jakie mogą nam wtedy towarzyszyć np. spocone ręce, zaczerwienienie twarzy, ból brzucha itp. . Poszukiwaliśmy też różnych strategii radzenia sobie w sytuacji zdenerwowania, aby poczuć się lepiej i jednocześnie liczyć się z uczuciami innych.
Podczas spotkań dzieci uczyły się dzieci jak radzić sobie z codziennymi problemami, jak nazywać uczucia, jak o nich rozmawiać oraz jak najlepiej dobierać sposoby radzenia sobie. Ponadto uczyły się współpracy i pomagania innym dzieciom.
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, z zaangażowaniem wykonywały proponowane przez nauczyciela zadania i ćwiczenia, które rozwijają u dzieci umiejętności komunikacyjne i społeczne. Ponadto prowadzą dzienniczek spotkań w którym jest zamieszczona krótka informacja na temat spotkania oraz karta podsumowania zajęć. Po każdym spotkaniu dokonały oceny zajęć.
Do realizacji zajęć zostały wykorzystane proponowane przez program opowiadania o patyczaku ZIPPIM i jego przyjaciołach.
Relacja i zdjęcia: Agnieszka Prajzner