2022-06-26

„Teatrzyk Kamishibai – magiczna skrzynka”-innowacja pedagogiczna

„Teatrzyk Kamishibai – magiczna skrzynka”-innowacja pedagogiczna

W roku szkolnym 2021/2022 realizowana była innowacja pedagogiczna „Teatrzyk Kamishibai – magiczna skrzynka”, która adresowana była dla uczniów klas I-III.  

KAMISHIBAI to inaczej „papierowy teatr”, nazywany również „teatrem obrazkowym” albo „teatrem narracji” (jap. kami – papier, shibai – sztuka). Jest to technika opowiadania historii z wykorzystaniem ilustrowanych papierowych plansz, które umieszczone są w drewnianym parawanie nazywanym butai. Parawan składa się z ramki i miejscem do umieszczania planszy oraz z dwóch ruchomych okiennic. Po ich otwarciu spektakl się zaczyna. Karty przekładane są wraz z przebiegiem opowieści. Metoda ma nieograniczoną ilość możliwości w kreowaniu magicznych światów. Statyczne obrazy ożywają w trakcie snucia opowieści, dopełniając warstwę literacką przedstawienia.

Głównym celem programu jest zapoznanie dzieci z Kamishibai oraz stworzenie własnego opowiadania i zaprezentowania go innym dzieciom.

Celami projektu było: 

  • zapoznanie uczniów z kamishibai, z niezwykle oryginalnym połączeniem książki z teatrem jako alternatywę do wszechobecnej techniki; 
  • zdobywanie umiejętności wypowiadania się językiem działań artystycznych.;
  • kształtowanie wrażliwości estetycznej; 
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie: słuchanie innych, dyskutowanie, planowanie działań, rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji; 
  • rozwijanie umiejętności prezentacji efektów swojej pracy.

 

Zajęcia prowadzone były w formie pracy zespołowej lub pracy w grupach. Realizacja niektórych zadań przyjęła formę pracy indywidualnej dziecka.

 

Zajęcia odbywały się w ramach lekcji bibliotecznych, zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej oraz w świetlicy szkolnej. 

Na pierwszych zajęciach uczniowie zapoznani zostali z historią Kamishibai . 

Na kolejnych zajęciach uczniowie sami decydowali jakie opowiadania chcą wysłuchać oraz jakie bajki stworzą. Uczniowie pracowali nad ilustracjami, tekstem oraz sposobem zaprezentowania własnego opowiadania. Ostatnie zajęcia to prezentacja własnych teatrzyków dla innych uczniów.

 

Projekt Kamishibai czyli  forma małego spektaklu teatralnego pozwoliła u uczniów poszerzyć słownictwo, a jednocześnie bawiła i uczyła, zabierając dzieci w podróż do magicznej krainy teatru i literatury jednocześnie.

Udział w projekcie przyniósł dzieciom wiele radości i satysfakcji. Zajęcia okazały się ciekawą formą pogłębiania wiedzy o otaczającym świecie oraz doskonałym ćwiczeniem doskonalenia umiejętności uważnego słuchania. 

 

Realizacja innowacji: Magdalena Knappe