2022-06-02

Szkolna akcja profilaktyczna "Dlaczego nie reagujesz?"

Szkolna akcja profilaktyczna

Na przełomie kwietnia i maja w szkole odbyła się akcja profilaktyczna „Dlaczego nie reagujesz”, w której brali udział wszyscy uczniowie. Klasy realizowały tematy związane z emocjami, agresją i przemocą rówieśniczą. Głównym celem akcji było niwelowanie postawy biernej u uczniów oraz edukacja w zakresie konieczności reagowania na przemoc. Zwrócono uwagę na rozwój umiejętności rozpoznawania trudnych sytuacji, reagowania na nie oraz zdobycie wiedzy, gdzie i w jaki sposób można uzyskać pomoc. Planowanym efektem podjętych działań było kształtowanie empatii dzieci i młodzieży oraz chęci niesienia pomocy innym.

Dla klas 1-3 przygotowano scenariusz dotyczący złości. Dzieci podczas zajęć zastanawiały się do czego może prowadzić nadmierna złość. W parach dyskutowali, jak można zachować się w różnego rodzaju trudnych sytuacjach bez gniewu. Podsumowaniem tej części zajęć było przygotowanie klasowej recepty na złość. W kolejnej uczniowie prowadzili burzę mózgów dotyczącej pytania „Czy muszę bić, by kogoś zranić?” oraz wspólnie zastanawiali się, czym jest dręczenie oraz kim jest dręczyciel.

W klasach 4 i 5 uczniowie wysłuchali opowiadania Elżbiety Zubrzyckiej „Słup soli”, które opowiada o chłopcu, który staje się świadkiem dręczenia swojego kolegi. Stara się być niewidzialny, bo obawia się, że może być kolejną „ofiarą” szkolnego dręczyciela. Na sytuację reaguje jednak starszy brat chłopca, który pomaga mu zrozumieć, że brak reakcji to współudział w nękaniu. Uczniowie po zapoznaniu się z tekstem wspólnie zastanawiali się nad zasadami, jakie należy przestrzegać w szkole, by zwiększyć ich poczucie bezpieczeństwa.

Klasy 6-8 natomiast obejrzały film pt. „Żałuję”, który opowiada o losach dręczonego przez grupę rówieśniczą nastolatka. W filmie pokazane jest, że brak reakcji ze strony przyglądających się nękaniu, może skończyć się tragicznie. Następnie dyskutowano na temat charakterystyki bohaterów oraz możliwych innych zakończeń. Uczniowie pod koniec zajęć wykonali plakaty ze wspólnym planem działania, by w szkole nie dochodziło do przemocy rówieśniczej.

We wszystkich klasach podkreślano różnicę między skarżeniem, a informowaniem, wołaniem o pomoc. Zwracano uwagę że w sytuacjach przemocy najczęściej pomóc może tylko dorosły i zapewnia on dyskrecję osobie, która informuje o wydarzeniach. Podkreślono, że brak reakcji to ochrona sprawcy i każdy ma obowiązek zrobić cokolwiek, by pomóc osobie dręczonej. Jeśli tego nie robi, wtedy również ponosi winę. 

Galeria prac: 

https://drive.google.com/drive/folders/1LpeOQLehNfN34huGRyh8H_cdRuHqrKH4?usp=sharing

Relacja: M. Badecka