2021-03-08

Szkoła Myślenia Pozytywnego

Szkoła Myślenia Pozytywnego

W grudniu 2020 r. uzyskaliśmy certyfikatu Szkoły Myślenia Pozytywnego „Pierwsze kroki – edycja 2020”. Potwierdzono, że nasza szkoła aktywnie uczestniczy w działaniach mających na celu poprawę dobrostanu i zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, zgodnie z podejściem ogólnoszkolnego zaangażowania społeczności.

To zaświadczenie pozwoliło nam przystąpić do rocznego programu certyfikacyjnego, w ramach którego co miesiąc otrzymujemy zadania-wyzwania do realizacji. Wykonanie wszystkich zadań pozwoli nam zostać „Szkołą Myślenia Pozytywnego – Szkołą Certyfikowaną”. „Myślę pozytywnie” to program kompleksowego wsparcia dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli w profilaktyce zdrowia psychicznego oraz upowszechniania wiedzy na jego temat.

Pierwsze wyzwanie, które otrzymaliśmy, przebiegło pod hasłem „Uważność w naszym życiu”. Uważność jest niezwykle istotna we współczesnym świecie. Duża grupa społeczeństwa wiele rzeczy robi automatycznie, wyłączając się podczas wykonywania czynności, nie zwracając uwagi na to, co dzieje się wokół nich. Zamartwiamy się przeszłością i przyszłością. Na co dzień nie potrafimy dostrzegać małych rzeczy, małych sukcesów, które mogą pozytywnie wpływać na naszą kondycję psychiczną. Zapoznanie uczniów z tematem uważności i zachęcanie do praktykowania jej w codziennym życiu jest kluczowe. Uważność oznacza bycie skoncentrowanym w określony sposób: świadomie, tu i teraz, bez wartościowania i osądzania. Ćwiczenie jej może pozytywnie wpłynąć na elastyczność myślenia uczniów, ich umiejętność radzenia sobie z sytuacjami stresowymi oraz zachęcić do poszukiwania rozwiązań.

 

Do zadania przystąpiło pięć klas: 4b, 6a, 6c, 6d i 7c. Uczniowie wzięli udział w lekcjach prowadzonych przez wychowawców klas, podczas których został im przybliżony temat uważności. Dzieci wspólnie zastanawiały się nad tym, dlaczego uważność jest ważna w życiu, co im daje, jakie czynniki mogą utrudniać uważność, a jakie jej pomagać. Klasy wykonywały również ćwiczenia oddechowe. . Podczas lekcji uczniowie mieli możliwość zadawania swobodnych pytań dotyczących tematu. Tłumaczono celowość przeprowadzenia zajęć, wskazując pozytywne oddziaływanie uważności na ich zdrowie psychiczne. Wyzwanie wymagało również zrealizowania przez uczniów zaproponowanych zadań.  Zachęcono uczniów do ich wykonania. Nie były one obowiązkowe. Uczniowie samodzielnie wybierali, w co chcieliby się zaangażować. Uczniowie stworzyli prace, które obrazują rzeczy, które dostrzegają wokół siebie, za które są wdzięczni. Innym zadaniem było napisanie krótkiej pracy pisemnej zatytułowanej „10 minut uważności”, w której mieli napisać, co dzieje się wokół nich, na czym skupiają swoją uwagę.

Przeprowadzenie w naszej szkole lekcji o uważności było tylko początkiem drogi do zachęcania uczniów do tego, by skupiali się na małych rzeczach, występujących wokół nich. Planujemy rozszerzenie tematu o kolejne zajęcia. Bardzo cieszy nas zaangażowanie uczniów, o które tak trudno podczas kształcenia na odległość. Dzieci po wykonaniu dodatkowych zadań miały możliwość pokazania oraz opowiedzenia o swoich pracach rówieśnikom. Podejmowanie takich działań pozytywnie wpływa na relacje występujące w klasie oraz budują miłą i życzliwą atmosferę.

Bardzo dziękuję dzieciom i wychowawcom za zaangażowanie.

Zapraszam do obejrzenia prac uczniów.

Film: https://youtu.be/RwTUdwsHs10

Relacja: Maja Pussak