2021-01-26

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF

20 listopada to wyjątkowy dzień. Zgromadzenie Ogólne ONZ dokładnie 20 listopada 1989 roku przyjęło konwencję o prawach dziecka. Z uwagi na to wydarzenie ustanowiono tę datę Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka. Konwencja to dokument zawierający spis wszystkich praw, który obowiązuje w większości państw całego świata. W tym szczególnym dniu najmłodsi na całym świecie jednoczą się i podejmują wiele działań w imieniu rówieśników, których prawa często są łamane.

My również co roku obchodzimy ten dzień. Ten rok jest jednak szczególny, ponieważ włączyliśmy się w akcję UNICEF. Organizacja zwróciła naszą uwagę na sytuację Jemenu, w którym od pięciu lat toczy się wojna i ludzie nie mają dostępu do czystej wody, pomocy medycznych, a dzieci do edukacji. Przeprowadzenie akcji nie było proste z uwagi na nauczanie zdalne, jednak nasi uczniowie, z pomocą rodziców i nauczycieli, wykazali się ogromnym zaangażowaniem i spisali się na medal!

            Podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej oraz lekcji wychowawczych uczniowie wzięli udział w zajęciach dotyczących praw dziecka, z wykorzystaniem scenariuszy zaproponowanych przez organizację UNICEF. Wspólnie zastanawiali się, czym jest prawo, jakie prawa mają dorośli, a jakie dzieci. Dowiedzieli się, kim jest Rzecznik Praw Dziecka, wysłuchali piosenki dotyczącej tematu, a także zapoznali się z przygotowanymi materiałami. Obejrzeli również przygotowany przez UNICEF film pt. „Wspólna podróż po Jemenie”, który pokazał im trudności, jakie spotykają mieszkających w tym kraju ludzi. Ekranizacja uświadomiła uczniom, że nie wszystkie dzieci mają szczęśliwe i radosne życie, a prawa najmłodszych niestety często nie są przestrzegane.  Z zaangażowaniem zastanawiali się, co powinno się w tym kraju zmienić, a także szukali sposobów, jak inni mogą pomóc dzieciom z Jemenu. Podczas lekcji samodzielnie tworzyli mapy myśli, prowadzili burze mózgów, uzupełniali notatki.

Uczniowie klasy 6c przygotowali prezentacje na temat praw dziecka, a także zagłębili się w historię Malali Yousafzai, pakistańskiej działaczki, która angażuje się w ochronę praw kobiet. Uczniowie z klasy 6a, wykorzystując aplikację internetową, wymienili się swoimi odczuciami po obejrzeniu filmu o Jemenie. Julka Górecka zgodziła się na udostępnienie w artykule swojego wpisu: „Bardzo dotknęła mnie sytuacja mieszkańców Jemenu. Większość z nas nawet nie zdaje sobie sprawy, jak dogodne życie posiadamy. Mimo to, nie doceniamy tego, co mamy. […] po obejrzeniu tego filmu czuję się przygnębiona tym, jak bardzo niesprawiedliwy jest ten świat. To co moglibyśmy zrobić dla tych ludzi, to przyłączyć się lub wspomóc jakąś organizację charytatywną zajmującą się takimi sprawami.” Uczniowie z klasy 6d natomiast wspólnie stworzyli kolaż grafik, pokazujący prawa, które posiadają.

            Akcja UNICEF zachęcała do wykonania wielu zadań. Jednym z nich było stworzenie prac plastycznych/graficznych, obrazujących wizję lepszego świata dla dzieci w Jemenie. Uczniowie chętnie zaangażowali się w tę aktywność. Klasy 4 i 5 realizowały to zadanie podczas lekcji plastyki, natomiast uczniowie klas 1-3 podczas zajęć edukacji plastycznej. Wykonane prace można obejrzeć pod poniższym artykułem. Wychowawczynie klas 1a oraz 1c grafiki swoich uczniów zamieściły w przestrzeni internetowej. Do galerii prac można przenieść się, klikając w poniższe linki.

1a https://wakelet.com/wake/RqCQ2Eo4FB1E2c4qB28vt

1c https://padlet.com/katarzynabednarczyk/oro5ex7gplf3u5lq

            Dwa pozostałe zadania, czyli (1) „Wspólna podróż po Jemenie” (oglądanie z najbliższymi prezentacji przygotowanej przez UNICEF, pokazującącej sytuację dzieci w Jemenie. Rozmowa dotycząca zmian, które powinny się pojawić, by prawa dzieci były respektowane) oraz (2) „Sprawdź, co wiesz o prawach dziecka” – (wypełnienie przygotowanego quizu) zostały zaproponowane dzieciom oraz rodzicom do wykonania w domu. Bardzo dziękuję wszystkim uczniom, rodzicom i nauczycielom za zaangażowanie w akcję.

MAM PRAWO

 

Relacja: Maja Pussak